Ett läslyft även för vuxna? Debatt i Almedalen 2014

Har vuxnas läsande kommit i skymundan bakom rapporterna om att barns och ungdomars läsfärdighet sjunkit? Det diskuterades vid ett av Dyslexiförbundets FMLS seminarier i Almedalen 2014.
Tomas Dalström i sitt hem

Att läsa och skriva på hjärnans villkor

Skrivande går ut på att överföra tankar och det måste jag göra med hjälp av ord som du sen ska kunna tolka, säger journalist Tomas Dalström. Då måste jag välja ord som väcker samma association hos dig.

Se och hörböcker

Specialpedagogen Anita Hildén har undersökt möjligheten att läsa och att lära sig läsa med hjälp av e-böcker i Daisy-format med både text och ljud.

Samtal om en läsmodell

Professor Caroline Liberg lyfter, i den internationella studien av barns läsförmåga PIRLS, fram en läsmodell som fokuserar just på det komplexa. I filmen samtalar författare Torbjörn Lundgren och Caroline Liberg om modellen.
Flicka ligger på sängen och läser

Det komplexa läsandet

Forskarna är idag ganska eniga om att dyslexi har sin grund i fonologiska svårigheter. Det betyder att det för oss som har dyslexi inte går automatiskt att koppla bokstaven till ljudet.
Jana Holsanova i sitt arbetsrum

Läsningens syfte påverkar resultatet

Det syfte vi har med att läsa en text påverkar vad vi får ut av den, konstaterar docent Jana Holsanova.

Om information på läsarnas villkor

Tomas Dalström är är journalist, författare och föreläsare. Han har gått på djupet med hur hjärnan fungerar i förhållande till text och kommunikation. Här resonerar han om det futtiga korttidsminnet och vårt sätt att minnas.

Boken - identiteten - demokratin

Författaren Renzo Anderöd berättar om skrivandet och skildringen av subkulturernas f...